Tips voor ouders
Er wordt op jonge leeftijd al heel wat verwacht van het kind. Daarom is het belangrijk dat het kind in zijn of haar directe omgeving voldoende steun vindt. Het is ook belangrijk dat een kind in een prestatiegerichte omgeving stabiliteit en evenwicht vindt. Zodat het kind zich veilig voelt maar bovenal zich ook kind voelt.
Tips Ouders:
1.Bied ondersteunend gedrag
Ondersteunend gedrag zorgt voor het welzijn en spelplezier van het kind. Wat er ook gebeurt tijdens een training of wedstrijd, blijf het kind steunen. De coach zal het bijsturen van technische lijnen op zich nemen.
2.Stimuleer positieve interactie met de coach
Denk bijvoorbeeld aan: ‘Luister goed naar je coach’, ‘Vraag je coach om tips, hoe je het volgende keer beter kunt aanpakken’. Een positieve benadering van de coach zorgt ervoor dat het kind feedback van de trainer aanvaardt op een positieve en leerzame manier.
3.Geef je kind ruimte om te groeien
Laat kinderen genieten van meerdere sporten, wanneer ze de kans en de tijd ervoor hebben. Dit biedt het kind de kans om zich ten volle te ontwikkelen in meerdere sporten. Denk bijvoorbeeld aan Remco Evenepoel die als kind voetbal speelde maar nu profwielrenner is.
4.Stel procesgerichte vragen aan het kind
Vaak hoor je na een wedstrijd of training 'je hebt toch goed je best gedaan?' of 'Waarom heb je niet gewonnen vandaag?' Maar dit soort vragenstelling is totaal niet belangrijk! Het is wel belangrijk om vragen te stellen die gericht zijn op het proces.
Enkele voorbeelden:
-Vond je het leuk vandaag?
-Wat heb je allemaal geleerd?
-Wat ging er goed vandaag?
-Wat kan er beter?
Het zijn misschien vragen dat het kind niet gewoon is om te krijgen maar na een tijd ga je gepaste antwoorden terug ontvangen. Het kind leert op een correcte manier over zichzelf te reflecteren.
5.Contact school
Aarzel niet om de school te contacteren wanneer het kind een drukke sportweek heeft gehad of in het weekend een zware wedstrijd heeft gehad. Bij gymnastiek kan het wel eens voorvallen dat jonge (top)sporters een hele dag wedstrijd hebben op een verre verplaatsing in België. De school kan bijgevolg begrip opbrengen wanneer het kind bijvoorbeeld vermoeid in de klas zit of om een bepaalde reden prikkelbaarder is.