(Sport)dagboek
Het (sport)dagboek is een tool in verband met het welbevinden van het kind, dat school, ouders, kind en de sportclub samen kunnen gebruiken. In het sportdagboek kan het kind invullen welke activiteiten hij/Zij in de week gaat doen. Het kind vult tevens na elke schooldag en elke training een korte reflectie in. In deze reflectie worden procesgerichte vragen gesteld zodat het duidelijk wordt dat het resultaatdoel niet het belangrijkste is. Het proces om een succesvolle topsporter te worden is op dit moment immers belangrijker dan het einddoel zelf.
Met dit sportdagboek krijgen zowel de ouders als de school als de sportclub een beter zicht op de proceservaringen van het kind en kunnen desgewenst meteen ingrijpen.
Mijn onderzoek toont aan dat 67,9 procent van de ondervraagde ouders het nuttig vindt dat er overleg is tussen de school en de sportclub. Huidige oudercontacten op school duren slechts tien minuten en zijn gepland op één specifieke avond, twee tot drie keer per jaar. Dit is vaak te weinig om een duidelijk zicht te krijgen op het procesverloop van het kind. Ook in de sportclub is het niet altijd eenvoudig om voldoende contact te hebben met de trainers. Bijvoorbeeld voetbalclubs op elite niveau (Anderlecht, Lommel SK, KRC Genk,...) hebben meestal ook maar 2 tot 3 evaluatiemomenten per jaar die dienen als contact met de ouders.
Het zou toch handig zijn als alle partijen wekelijks één keer naar elkaar konden communiceren over de vorderingen van het kind op school, de sportclub en thuis. Bijvoorbeeld kan er op de laatste dag van de week in het sportdagboek ingevuld worden hoe het kind zich op school heeft ingezet (leerkracht), de bevindingen in de sportclub (trainer) en de omstandigheden binnen het gezin (ouders). Zo kunnen alle partijen zien hoe de voorbije week van het kind eruit zag.
Met dit sportdagboek wordt dus de betrokkenheid van alle partijen verhoogd en het welbevinden van het kind staat centraal.
Bijvoorbeeld wanneer een kind een wedstrijd heeft op een donderdagavond , dan kan de school hiermee rekening houden en op de volgende dag geen moeilijke taken of toetsen in plannen.
Andersom, stel dat in het sportdagboek gecommuniceerd wordt dat de school een belangrijke toets heeft ingepland na een trainingsdag of wedstrijd dan kan de club op die bepaalde trainingsdag rekening houden dat ze de trainingsuren strikt respecteren of het kind iets vroeger laten stoppen, zodat hij of zij op tijd thuis is.
Dit sportdagboek moet de combinatie school en sport zo aangenaam mogelijk maken voor het kind door de relatie tussen alle partijen (school, ouders, sportclub en kind) te verhogen.